Pohyb v těhotenství: Radost na těle i na duši

V posledních letech se většině lidí vrylo pod kůži dogma, jenž praví, že by těhotná žena neměla cvičit a příliš se pohybovat. Je to správně nebo se jedná pouze o zažitý a věčný omyl? A proč diskutující uživatele internetu tolik iritují videa cvičících těhotných žen?

Proč v těhotenství dbát na dostatečný pohyb?

Radostné očekávání dítěte s sebou přináší také řadu doporučení, varování a poznatků od blízkého okolí těhotné ženy. Jsou však jejich názory opravdu správné? Během těhotenství je (více než kdy jindy) důležité pravidelně se hýbat a procvičovat své tělo, protože tím získáváte benefity pro sebe i své dítě.

Jaké benefity přináší pohyb během těhotenství?

Díky správně zvoleným pohybovým aktivitám snížíte riziko špatného vývoje těhotenství nebo porodu na minimum a pomocí správných cviků také posílíte své pánevní dno, čímž se vyvarujete stresové inkontinenci, která často vzniká až po porodu. Fyzická aktivita také snižuje stres, zlepšuje náladu, vyplavuje hormony štěstí a eliminuje bolesti zad nebo obávanou zácpu.

Tipy na cvičení pro těhotné

Držte se zásady, že jako těhotná cvičící žena byste během fyzické aktivity vždy být schopna popadnout dech a mluvit bez zadýchání či námahy. Nejlépe uděláte, pokud se budete věnovat stejnému druhu cvičení jako před těhotenstvím (v případě že je to bezpečné). Jestliže jste před těhotenstvím necvičily vůbec, inspirujte se několika tipy, jak začít.

Chůze

Právě chůze patří mezi nejpřirozenější a nejjednodušší cvičení, protože ji můžete praktikovat kdykoliv a mezitím se kochat okolím nebo poslouchat příjemnou hudbu ve sluchátkách.

Dřepy

Díky pravidelným dřepům během celého vašeho těhotenství můžete pozitivně ovlivnit pozdější sestup dítěte, který bude nezbytný k hladkému průběhu porodu.

Kegelovy cviky

Jedná se o cvičební metodu podle uznávaného gynekologa Arnolda Kegela, díky níž budete posilovat své pánevní dno. Během cvičení vědomě střídáte zatnutí pánevních svalů a následující přestávky v intervalu 3:10 sekundám.

 

Na co si dát během pohybu v těhotenství pozor?

Před započetím jakékoliv pohybové aktivity si připomeňte, že těhotenství trvá přibližně 9 měsíců a poté budete mít desítky let na to, abyste dohnala veškeré cvičení, na které budete mít chuť, a proto nikdy necvičte na úkor zdraví svého nebo dítěte ve vašem bříšku.

  • V průběhu fyzické aktivity nezapomeňte na pitný režim a dostatečný příjem tekutin.
  • Nepřemáhejte se v příliš teplém počasí a poslouchejte své tělo, které vám dá najevo, že je toho na něj až příliš a řekne stop.
  • Vyhněte se pohybu, během kterého hrozí riziko zranění a pádu. Zapovězené pohybové aktivity v těhotenství by pro vás měly být lyžování, jízda na koni, squash nebo také cyklistika.

Potápění a horské túry raději odložte

Mezi naprosto vyloučené aktivity patří horské túry ve výšce 2500 metrů nad mořem a více, protože vy i dítě byste byli vystaveni riziku akutní horské nemoci. Odložte na dobu po porodu také potápění, a to z toho důvodu, že vaše dítě nemá žádnou ochranu proti dekompresní nemoci a snížení okolního tlaku by pro něj mohlo být smrtelné.

Přes veškerá úskalí se pohybu v těhotenství neobávejte

Závěrem je důležité si uvědomit, že pohyb během těhotenství by vám měl přinášet především radost a pokud nebudete přeceňovat své síly nebo ohrožovat dítě či sebe, můžete zahodit diskutující uživatele internetu a veškeré pochyby za hlavu.

To, že jedna žena celé těhotenství prospí neznamená, že to druhé ženě přináší stejné uspokojení a naopak. Nezapomínejte na to, že vy a vaše dítě jste unikát.

ZDROJE: